مباحثی پیرامون آیات ولایت پذیری مولا علی (ع)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ سوره مائده آیه 55
(ولی و صاحب اختیار شما فقط خدا و رسول او و مؤمنینی هستند که نماز را بر پا میدارند و در حال رکوع زکوة میدهند.)
وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ سوره بقره آیه 43
(و نماز را بر پا دارید و زکات را بدهید و با رکوعکنندگان رکوع کنید)
یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ سوره آل عمران آیه 43
(اى مریم فرمانبر پروردگار خود باش و سجده کن و با رکوعکنندگان رکوع نما)
در بحث این سه آیه ذکر شده موضوعات مهمی که قابل تأمل و تدبر هستند و ما بندگان را به امری مهم دعوت میکند را باید در نظر گرفت.
آیه 55 سوره مائده: در بحیث نزول این آیه باید گفت که عموم مفسرین و محدثین مانند فخر رازی و نیشابوری و زمخشری و دیگران از ابن عباس و ابوذر و سایرین نقل کرده اند که روزی سائلی در مسجد از مردم سؤال نمود و کسی چیزی به او نداد، علی علیه السلام که مشغول نماز و در حال رکوع بود با انگشت دست راست اشاره به سائل نمود و سائل متوجه شد و آمد انگشتر را از دست او خارج نمود و در همان حین آیه ولایت نازل شد و مسلمین را آگاه ساخت که تنها ولی و صاحب اختیار شما خداوند، رسول او و مؤمنانی هستند که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع زکاة میدهند.
در بحث دوم: آیه 43 سوره بقره نیز اشاره ای به بندگان دارد که میفرماید نماز را برپادارید و زکات را بدهید و با رکوع کنندگان رکوع کنید و در اینجا منظور از رکوع کنندگان با دقت بیشتری دلالت بر اشاره آیه ولایت دارد و همگان را به پیروی از کسی میکند که در رکوع خود به سائل کمک کرد. یعنی ای مردم با رکوع کننده گان رکوع کنید و ولایت علی را بپذیرید. یک سوال اینجا مطرح میشود که چرا اول گفته نشده وارکعی و سپس واسجدی؟ این چه نمازی هست که اول سجده آمده بعد رکوع؟ مگر در نماز ما اول رکوع بعد سجده نیست؟ با تدبر بیشتری در مییابیم که امر خداوند این است که پس از سجده بر او، از رکوع کنندگان پیروی کنیم.
در بحث سوم: آیه 43 سوره آل عمران، خداوند به مریم نیز دستور داده که ای مریم تو هم با رکوع کنندگان رکوع کن پس از سجده خداوند. خب در اینجا مسئله مهمی که باید در نظر گرفت این هست که نماز یهودیان که سجده و رکوع نداره پس چرا خداوند به مریم این کار را امر کرده است؟ در مییابیم که ای مریم تو هم خودت رو برسون به اون رکوع کنندگان، و اون رکوع کنندگان کسی نیست جز قبولیت ولایت علی بن ابیطالب و امامان یازدهگانه بعد از او....
ممنونم....