نبض دلـم کنــار " تــ ــو " آرامــ میزند

با که گویم غم دل جز تـــو که غمخوار منی، همه عـالم اگرم پشت کند یـــار منی

نبض دلـم کنــار " تــ ــو " آرامــ میزند

با که گویم غم دل جز تـــو که غمخوار منی، همه عـالم اگرم پشت کند یـــار منی

می خوام
شعری شوم سپید
تا تـ ــو مرا بسرایی
ای آمیخته در همه لحظه های منـــ
" یا بن الحســن " ... !!!

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

تو نیستی که ببینی

چگونه عطر تو در عمق لحظه هاست

چگونه عکس تو در برق شیشه ها پیداست

چگونه جای تو در زندگی سبز است

 

هنوز پنجره باز است

تو از بلندی ایوان به باغ می نگری

درخت ها و چمن ها و شمعدانی ها

به آن تبسم شیرین

                       به آن تبسم مهر

به آن نگاه پر از آفتاب می نگرند 

 

تمام گنجشکان

که در نبودن تو

                  مرا به باد ملامت گرفته اند

ترا به نام صدا می کنند

 

هنوز نقش ترا از فراز گنبد کاج

کنار باغچه

                 زیر درخت ها

                                       لب حوض

درون آینه پاک آب می نگرند

 

تو نیستی که ببینی چگونه پیچیده است

                                    طنین شعر تو در ترانه من

تو نیستی که ببینی چگونه می گردد

                                    نسیم روح تو در باغ بی جوانه من

 

چه نیمه شب ها کز پاره های ابر سپید

به روی لوح سپهر

ترا چنانکه دلم خواسته است ساخته ام

چه نیمه شب ها وقتی که ابر بازیگر

هزار چهره به هر لحظه می کند تصویر

به چشم همزدنی

                  میان آن همه صورت ترا شناخته ام

 

به خواب می ماند

                         تنها به خواب می ماند

چراغ آینه دیوار بی تو غمگینند

تو نیستی که ببینی چگونه با دیوار

                            به مهربانی یک دوست از تو می گویم

تو نیستی که ببینی چگونه از دیوار

                                    جواب می شنوم

 

تو نیستی که ببینی چگونه دور از تو

به روی هرچه در این خانه است

                                غبار سربی اندوه بال گسترده است

 

تو نیستی که ببینی دل رمیده من

بجز یاد تو همه چیز را رها کرده است

 

غروب های غریب

در این رواق نیاز

پرنده ساکت و غمگین

                               ستاره بیمارست

 

دو چشم خسته من

                  در این امید عبث

دو شمع سوخته جان همیشه بیدارست ....

تو نیستی که ببینی

 

فریدون مشیری

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۱۰
خدیجه خاوری

توصیه ها و ره توشه هایی از کسی که راهنمای سیر وسلوک بزرگان بوده است

مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (ره) است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند. باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد.

1- نماز:شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید ( نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است)

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.

مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: « به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند. »بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که مصداق ذکر کبیرو ذکر کثیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود(حد اقل یکبار و ترجیحا سه بار بعد از هر نماز)

2- دعا در قنوت نماز:

آقای قاضی به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: اَللّهُمَّ ارْزُقُنی حُبَّکَ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه، وَ حُبَّ مَن یُحِبُّک، وَالْعَمَلَ الَْذی یُبَلِْغُنی إلی حُبِّک وَاجْعَلْ حُبَّکَ اَحَبَّ الْاَشْیاءِ إلَیَّ :یعنی خداوندا روزی من فرما :1-محبت خودت را و محبت هر کسی را که تو دوستش داری 2- ومحبت هر کس که تورا دوست دارد 3-وکارهایی که مرا به محبت تو میرساند. و محبت خودت را محبوب ترین چیزها در نزد من قرار بده.

3- قرآن

آیت الله نجابت می فرمودند: آیت الله میرزا علی قاضی به مرحوم آیت الله شیخ علی محمد بروجردی (از شاگردان برجسته آقای قاضی) فرموده بودند که: « هیچ گاه از قرآن جدا مشو و ایشان تا آخر عمر بر این سفارش آقای قاضی وفادار و پایبند بود. هر وقت از کارهای ضروری و روزمره فارغ می شد، قرآن می خواند و با قرآن بود.

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: « چند سفارش ایشان عبارت است از: اول روخوانی قرآن. می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان!

آیت الله قاضی در نامه ای به آیت الله  طباطبایی می فرمودند: « دستورالعمل، قرآن کریم است؛ فیهِ دَواءُ کُلِّ داء وَ شِفاءُ کُلِّ عِلَّه وَ دَواء کُلَّ قِلَّةِعِلم وَ عَمَلاً وَ حالاً.(یعنی در قرآن دوای هر دردی و شفای هر بیماری وداروی هر کم دانشی وکم کاری وبی حالی است) آن قره العیون(نور چشمان) مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی (در دل شب ها)

و نیز:« بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک حزب نباشد (50 آیه) واگر میتوانید روزی یک جزء تلاوت کنید.

4- نماز شب

اما نماز شب: پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب.

علامه طباطبایی می فرمودند: « چون در نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاه گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم تا یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می کردند. چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: ای فرزند! دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان!

حاج سید هاشم حداد می فرمودند: « مرحوم آقا خودش این طور بود و به ما هم این طور دستور داده بود که در میان شب وقتی برای نماز شب برمی خیزید، چیز مختصری تناول کنید، مثلاً چای یا دوغ یا یک خوشه انگور یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و نشاط برای عبادت داشته باشید.

5- توسل به ائمه أطهار(علیهم السلام)

آیت الله سید علی آقا قاضی در یکی از نامه هایش چنین مرقوم فرمودند: « .... و تمام طرق .... توسل به ائمه أطهار(ع) و توجه تام به مبدأ است. چونکه صد آمد، نود هم پیش ما است. با دراویش و طریق آنها کاری نداریم. طریقه، طریقه علما و فقها است، با صدق و صفا.

6- توسل به حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است!

7- دعا برای فرج امام زمان

از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها.

8- دل هیچ کس را نرنجانید

دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید!!

تا توانی دلی بدست آور *** دل شکستن هنر نمی باشد

9- رفع ناراحتی های روحی

آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند: « لا اله الا الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْحَمْدُ وَ لَهُ الْمُلْک وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر، أَعُوذُ بِاللهِ مِنْ هَمَزاتِ الشَْیاطین وَ أَعُوذُ بِکَ رَبّی مِنْ أَنْ یَحضُرُون إنَّ اللهَ هُوَالسَّمیعَُ الْعَلیم: هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست. از وسوسه های شیاطین به خدا پناه می برم و به تو پناه می برم ای پروردگارم از این که نزد من حاضر شوند. همانا خداوند شنوا و داناست.

10- حق الناس

آیت الله نجابت نقل می کند: وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: « هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی. خدمت ایشان عرض کردم:مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم. اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت. در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. می فرمودند: « هیچ راهی نداری، باید پیدایش کنی. گفتم آدرس ندارم، گفتند باید پیدا کنی!

آقای قاضی فرمودند : هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است. و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است.

11- وردها و ذکرهای معمول

بر شما باد التزام به وردهای معمول که در دسترس هر یک از شماست؛ و سجده معهوده از 500 مرتبه تا هزار بار(ذکر یونسیه: لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمین) دنبال ذکری نباشید که تا به حال کسی نگفته باشد.

12- رفتن به مساجد

زیارت مشهد اعظم ـ برای کسی که مجاور آنجاست ـ در هر روز، و رفتن به مساجد معظمه در حد امکان و همین طور سایر مساجد، (اََلْمُؤمِنُ فِی الْمَسجِد کَالسَّمَکِ فِی الْماء: همانا مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است)

13- زیارت برادران مومن

زیاد به زیارت و دیدار برادران نیک سیرت بروید، چرا که آنها برادران شما در پیمودن راه و رفیق در مشکلات هستند.

14- رفع گرفتاری

علامه لاهیجانی انصاری روزی از ایشان پرسیدند که در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و یا در امور اخروی و بن بست کارها به چه ذکری مشغول شویم تا گشایش یابد؟ در جواب فرمودند: « پس از 5 بار صلوات و قرائت آیة الکرسی در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو تا گشایش یابد:

اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی دِرْعِکَ الْحَصینَةِ الَّتی تَجْعَلُ فیها مَنْ تَشاءُ مِنْ عِبادِکَ الصّالِحین: بار پروردگارا! مرا در حصن و پناهگاه خود و در جوشن و زره محکمت قرار بده که در آن هر کس از بندگان شایسته ات را که بخواهی قرار می دهی.

15- حدیث عنوان بصری

آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی در کتاب روح مجرد می فرمایند: « آقای قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های مادی و طبعی و شهوی و غضبی که غالباً از کینه و حرص و شهوت و غضب و زیاده روی در تلذذ بر می خیزد، روایت عنوان بصری را دستور می دادند به شاگردان و تلامذه و مریدان سیر و سلوک إلی الله، تا آن را بنویسند و بدان عمل کنند. یعنی یک دستور اساسی و مهم، عمل طبق مضمون این روایت بود. و علاوه بر این می فرموده اند باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی، دو بار آن را مطالعه نمایند.

16- دعای کمیل و زیارت جامعه

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: « ایشان خصوصاً سفارش می کردند که دعای کمیل را در شب های جمعه بخوانید و خواندن زیارت جامعه ( در اواخر مفاتیح الجنان مذکور است ) را در روزهای جمعه تأکید داشتند

17- حضور قلب

حجت الاسلام آقای دکتر مرتضی تهرانی می فرمایند: « آیت الله قاضی در پاسخ شخصی که از ایشان تقاضای سفارش کرد، فرمودند

قلم و کاغذ از جیبت درآور و بنویس:

سررشته دولت ای برادر به کف آر   ***   وین عمر گرانمایه به خسران مسپار

یعنی همه جا با همه کس در همه جا *** می دار نهفته چشم دل جانب یار »

18- توصیه به توبه و استغفار

برادران عزیزم! ـ خداوند متعال شما را برای طاعتش موفق نماید ـ هشیار باشید که به ماههای حرام وارد شده ایم، پس چه بزرگ است و تمام نعمتهای باری تعالی بر ما؛ پس قبل از هر چیز بر ما واجب و لازم است که توبه نمائیم با شرائط لازم و نمازهای ویژه، سپس از گناهان کبیره و صغیره به قدر توان دوری نماییم

پس شب جمعه ـ یا روز شنبه ـ نماز توبه بخوانید ـ شب جمعه یا روز آن ـ سپس روز یکشنبه از روز دوم ماه اعاده کنید آن را. سپس ملازم باشید به مراقبه صغری و کبری و محاسبه و معاقبه نفس به آنچه که شایسته و لازم است. [ منظور از مراقبه صغری، محاسبه نفس است از جهت صدور گناه و خطا حتی ترک مستحبات و ارتکاب مکروهات و مراقبه کبری، دوام ذکر و توجه و عدم غفلت در حد امکان ]. پس همانا در آن یادآوری برای کسی است که اراده دارد متذکر شود یا از خدا بترسد. سپس به دلهایتان توجه نمائید و مرضهایی را که در اثر گناه است مداوا کنید و به وسیله استغفار، عیبهای بزرگ تان را کوچک و کم نمائید.

مرحوم قاضی به همه سفارش می کردند این ذکر را قرائت کنند: اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلهَ اِلّا هُو مِنْ جَمیعِ ظُلْمی وَ جَوری وَ إِسْرافی عَلی نَفْسی وَ أَتُوبُ إِلَیْه: از خداوند که معبودی جز او نیست به خاطر تمامی ظلم ها و گناهانم و ستمی که بر خود روا داشته ام طلب بخشش می کنم و به سوی او باز می گردم

19-برآورده شدن حاجت

مرحوم آیة الله آقای قاضی قرائت دعای سریع الاجابه(اوایل مفاتیح الجنان ) را به مدت چهل شب، هر شب یک تا صد بار برای برآورده شدن حاجت سالکان درگاه الهی مفید می دانستند: إلهی کیف أدعوک و أنا أنا و کیف أقطع رجایی منک و أنت أنت؟ إلهی أذا لم أسئلک فتعطینی فمن ذاالذی أدعوه فیعطینی؟ ألهی إذا لم أدعک فتستجیب لی، فمن ذاالذی أدعوه فیستجیب لی؟ إلهی إذا لم أتضرع إلیک فترحمنی فمن ذا الذی أتضرع إلیه فیرحمنی؟ إلهی فکما فلقت البحر لموسی و نجیته أسئلک أن تصلی علی محمد و آل محمد و إن تنجینی مما أنا فیه و تفرج عنی فرجا عاجلا غیر أجل بفضلک و رحمتک یا أرحم الراحمین

20- عرضه خود به امیرالمؤمنین

حاج سید عبدالکریم کشمیری(ره) می فرماید: « روزی با آقا سید مهدی قاضی، فرزند استادم آقا میرزا علی قاضی (ره) در مسجد هندی نشسته بودیم. ایشان گفت: شما که در برخی امور ماهر و متبحر هستید بگویید پدرم به من چه وصیتی کرده است؟ من بلافاصله به پشت بام مسجد رفتم و تأملی کرده، ذکری بر زبان راندم. به دلم الهام شد آقای قاضی به وی دو نصیحت کرده است: اول این که هر روز خودت را بر امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه کن و دیگر این که اگر فقر و فاقه به تو فشار آورد به قصد کمک مالی، به منازل و بیوت مراجع نرو

دعای "یا من احتجب... 21-

آقای سید هاشم حداد در موقع خوابیدن دعای « اللهم یا من إحتجب بشعاع نوره...» را قرائت می کردند و چه بسا می شد که در قنوت نماز می خواندند. و چون از بعضی از شاگردان دیگر مرحوم قاضی شنیده شده است، معلوم می شود اصلش از مرحوم قاضی بوده است:

اللَهُمَّ یَا مَنِ احْتَجَبَ بِشُعَاعِ نُورِهِ عَنْ نَوَاظِرِ خَلْقِهِ. یَا مَنْ تَسَرْبَلَ بِالْجَلَالِ وَ الْعَظَمَةِ، وَ اشْتَهَرَ بِالتَّجَبُّرِ فِى قُدْسِهِ...(خداوندا ای کسی که با پرده ای از  شعاع نور خود از دیدگان بندگانش پوشیده شده ،ای کسی که با جلال و عظمت شناخته شده و به جبروت در ذات مقدسش مشهور است)

یَا مَنْ تَعَالَى بِالْجَلَالِ وَ الْکِبْرِیَآءِ وَ الْعَظَمَةِ فِى تَفَرُّدِ مَجْدِهِ. یَا مَنِ انْقَادَتْ لَهُ الامُورُ بِأَزِمَّتِهَا طَوْعًا لِامْرِهِ...(ای کسی که برتری دارد به جلال کبریا و عظمت ودر مجد خود یکتاست. ای کسی که همه امور با تمام پیچیدگی ها وسختی هایشان مطیع فرمان او هستند)

 یَا مَنْ قَامَتِ السَّمَوَاتُ وَ الارَضُونَ مُجِیبَاتٍ لِدَعْوَتِهِ. یَا مَنْ زَیَّنَ السَّمَآءَ بِالنُّجُومِ الطَّالِعَةِ وَ جَعَلَهَا هَادِیَةً لِخَلْقِهِ...( ای کسی که آسمانها و زمینها به منظور پاسخ به دعوت او برپا شده اند. ای مسی که آسمانها را با ستارگان درخشان زینت بخشیده وبرای راهنمایی به بندگانش قرارداده است.

 یَا مَنْ أَنَارَ الْقَمَرَ الْمُنِیرَ فِى سَوَادِ اللَیْلِ الْمُظْلِمِ بِلُطْفِهِ. یَا مَنْ أَنَارَ الشَّمْسَ الْمُنِیرَةَ وَ جَعَلَهَا مَعَاشًا لِخَلْقِهِ، وَ جَعَلَهَا مُفَرِّقَةً بَیْنَ اللَیْلِ وَ النَّهَارِ. یَا مَنِ اسْتَوْجَبَ الشُّکْرَ بِنَشْرِ سَحَآئِبِ نِعَمِهِ....(ای کسی که به لطف خود ماه را در شب تار روشنی بخشیده، ای کسی که خورشید تابان را روشنایی بخشیده و برای بندگانش وسیله معاش وزندگی قرار داده است وآن را باعث تفاوت شب وروز قرار داده است.ای کسی که با پراکنده کردن ابرهای نعمت خود شایسته شکرگزاری بندگانش شده است.)

أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ، وَ بِکُلِّ اسْمٍ سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِى عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ، وَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ أَنْزَلْتَهُ فِى کِتَابِکَ، أَوْ أَبْثَثْتَهُ فِى قُلُوبِ الصَّآفِّینَ الْحَآفِّینَ حَوْلَ عَرْشِکَ، فَتَرَاجَعَتِ الْقُلُوبُ إلَى الصُّدُورِ عَنِ الْبَیَانِ بِإخْلَاصِ الْوَحْدَانِیَّةِ وَ تَحْقِیقِ الْفَرْدَانِیَّةِ، مُقِرَّةً لَکَ بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَنَّکَ أَنْتَ اللَهُ لَا إلَهَ إلَّا أَنْتَ....(از تو درخواست میکنم به حق بزرگوارانی که در عرش تو در جایگاه های عزت نشسته اند، وبه حق منتهای رحمتت از کتابت، و به حق هر نامی که خود را به آن نامگذاری کردی یا در علم غیب خود آن نام را برای خود برگزیدی، وبه حق هر اسمی که برای توست و در کتابت نازل کردی ویا هر نامی که منتشر کردی در قلب های فرشتگانی که دور عرش تو بالهای خود را صاف کرده و می چرخند، پس آن نامها از قلب ها به سینه ها برگشت ازبیان اخلاص در وحدانیت و اثبات یکتایی تو،در حالی که قلب ها و سینه ها به بندگی تو اقرار میکردند و گواهی میدادند که تو یکتا معبود برحقی وجز تو معبودی نیست.)

وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِى تَجَلَّیْتَ بِهِ لِلْکَلِیمِ عَلَى الْجَبَلِ الْعَظِیمِ، فَلَمَّا بَدَا شُعَاعُ نُورِ الْحُجُبِ مِنْ بَهَآءِ الْعَظَمَةِ خَرَّتِ الْجِبَالُ مُتَدَکْدِکَةً لِعَظَمَتِکَ وَ جَلَالِکَ وَ هَیْبَتِکَ، وَ خَوْفًا مِنْ سَطْوَتِکَ رَاهِبَةً مِنْکَ فَلَا إلَهَ إلَّا أَنْتَ، فَلَا إلَهَ إلَّا أَنْتَ، فَلَا إلَهَ إلَّا أَنْتَ...(و از تو درخواست میکنم به حق آن اسمت که به وسیله آن بر موسای کلیم در کوه بزرگ طور تجلی کردی، پس همینکه شعاع نور حجابها از روشنایی عظمت تو آغاز  به درخشش کرد؛کوه ها در حالی که از عظمت و جلال وهیبت تو میلرزیدند فرو ریختند در حالی که از سطوت تو بیمناک بودند واز تو میترسیدند. پس جز تو معبودی نیست، پس جز تو معبودی نیست)

وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِى فَتَقْتَ بِهِ رَتْقَ عَظِیمِ جُفُونِ عُیُونِ النَّاظِرِینَ، الَّذِى بِهِ تَدْبِیرُ حِکْمَتِکَ، وَ شَوَاهِدُ حُجَجِ أَنْبِیَآئِکَ، یَعْرِفُونَکَ بِفِطَنِ‏ الْقُلُوبِ، وَ أَنْتَ فِى غَوَامِضِ مُسَرَّاتِ سَرِیرَاتِ الْغُیُوبِ....( وا از تو درخواست میکنم به حق آن نامت که به وسیله آن بازکردی بسته شدن پلک چشمهای بینندگان را،همان نامی که تدبیرفرامین محکم تو با آن انجام میشود گواه دلایل پیامبرانت نیز هست و مردم در اعماق قلب خود تو را با آن میشناسند وتو در پیچیدگی های پرده های غیب ها با آن نام پنهان از دیدگانی)

أَسْأَلُکَ بِعِزَّةِ ذَلِکَ الاسْمِ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ ءَالِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَصْرِفَ عَنِّى جَمِیعَ الافَاتِ وَ الْعَاهَاتِ وَ الاعْرَاضِ وَ الامْرَاضِ وَ الْخَطَایَا وَ الذُّنُوبِ وَ الشَّکِّ وَ الشِّرْکِ وَ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ الْغَضَبِ وَ الْجَهْلِ وَ الْمَقْتِ وَ الضَّلَالَةِ وَ الْعُسْرِ وَ الضِّیقِ وَ الْفَسَادِ وَ حُلُولِ النِّقْمَةِ وَ شَمَاتَةِ الاعْدَآءِ وَ غَلَبَةِ الرِّجَالِ؛ إنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَآءِ، لَطِیفٌ لِمَا تَشَآءُ، وَ صَلَّى اللَهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ ءَالِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِین...   (ازتو درخواست میکنم به عزت این نامت که بر محمد آل محمد درود بفرستی و از من برگردانی همه آفت ها و بلاو گرفتاریها و بیماریها خطاها وگناهان و شک وشرک وکفروجدایی ونفاقوغضبو جهل و دشمنی وگمراهی وسختی وتنگنا وفساد وکینهتوزی و سرزنش دشمنان وسلطه وغلبه مردمان، به درستی که دعا را میشنوی و آنچه بخواهی لطف میکنی . ودرود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه اش باد. ‏

     به نقل از کتاب روح مجرد صفحه 511

     این دعا با مختصر اختلافى در لفظ، در «مُهَج الدَّعَوات» ص 108 مرحوم سیّد ابن طاووس موجود است که آنرا از محمّد بن حنفیّه از رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم روایت نموده است و براى آن آثار و خواصّ عجیبى را نقل کرده است. و نیز در جلد19 «بحار الانوار» طبع کمپانى، ص 183 از محمّد بن حنفیّه از رسول أکرم صلواتُ الله و سَلامه علیه روایت نموده است. و أیضاً شیخ بهآء الدّین عاملى در «کشکول» طبع سنگى در ص 303 و 304 آورده است‏

22- تقویت حافظه

آن مرحوم برای تقویت حافظه، خواندن آیت الکرسی و معوذتین ( دو سوره مبارکه ناس و فلق ) را سفارش می فرمودند

23- مدد از روح بزرگان

زیارت آقای قاضی(ره) به همه توصیه می کردند که: اگر قبری از امام زادگان یا علما و بزرگان در اطرافتان یا شهرتان است حتماً بروید.

24-عمل به دانسته ها

برو آنچه از نیکی که می دانی درست عمل کن؛ در نهایت دقت و سعی، بدان که تو عارف خواهی بود

25- کلید سعادت دنیا و آخرت

سید علی آقا قاضی در یکی دیگر از نامه هایش چنین می نگارد: « بسم الله الرحمن الرحیم، بعد حمدالله جل شأنه و الصلاة والسلام علی رسوله و آله؛ حضرت آقا! تمام این خرابی ها از جمله وسواس و عدم طمأنینه، از غفلت است؛ و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه است و مراتب دیگر دارد که به آنها إن شاء الله نمی رسید و سبب تمام غفلت ها، غفلت از مرگ است و تخیل ماندن در دنیا؛ پس اگر می خواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائماً در فکر مرگ و استعداد لقاء الله تعالی باشید و این است گوهر گرانبها و مفتاح سعادت دنیا و آخرت؛ پس فکر و ملاحظه نمائید چه چیز شما را از او مانع و مشغول می کند، اگر عاقلی

و به جهت تسهیل این معنی چند چیز دیگر به سر کار بنویسد بلکه از آنها استعانتی بجوئی

اول ـ بعد از تصحیح تقلید یا اجتهاد مواظبت تامه به فرائض خمسه (نمازهای روزانه) و سائر فرائض در احسن اوقات؛

و سعی کردن که روز به روز خشوع و خضوع بیشتر گردد؛

و تسبیح صدیقه طاهره ـ صلوات الله علیها ـ بعد از هر نماز؛

و خواندن آیه الکرسی ـ کذلک ـ ؛

و سجده شکر و خواندن سوره « یس » بعد از نماز صبح؛

و « واقعه» در شبها؛

و مواظبت بر نماز شب که شامل 4نماز دو رکعتی به نام نافله شب است وسپس یک نماز دورکعتی به نام شفع که در رکعت اول سوره ناس ودر رکعت دوم سوره فلق را بعد از حمد بخوانید وسپس یک نماز یک رکعتی به نام وترکه بعد از حمد سه بار سوره توحید و سپس سوره های فلق و ناس و در قنوت پس ازصلوات ودعای فرج امام زمان، طلب آمرزش برای 40مؤمن ؛هفت بار بگویید هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّاریعنی این جایگاه کسی است که به تو از آتش دوزخ پناه میبرد؛ سپس 70 مرتبهاستغفرالله ربی و اتوب الیه و 300 بار العفو و پس از نماز تسبیحات حضرت زهرا ودعاهایی که برای عرض نیاز به درگاه خالق بی نیاز است.

و قرائت مسبّحبات در هر شب قبل از خواب (سه بار تسبیحات اربعه؛ سه بار  اللهم صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَلی جَمیعِ انبیاءِ اللهِ وَ رُسُلِه وسپس سه بار سوره توحید که معادل یک ختم قرآن است ودرپایان هم سه بار :اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِنات

و این ذکر را بعد از نمازهای صبح و مغرب یا در صباح و عشاء ده دفعه بخوانید: « لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی أن یحضرون إن الله هو السمیع العلیم یعنی هیچ معبودی جز الله نیست سپاس وستایش برای اوست وفرمانروایی برای اوست واو بر هر کاری قادر است ؛پناه میبرم به خدا از وسوسه های شیاطین و پناه میبرم به تو ای پروردگار من از اینکه شیاطین نزد من حاضر شوتد \به درستی که خداوند شنوا و دانا است.. »

مدتی به این مداومت نمائید بلکه حالی رخ دهد که طالب استقامت شوید إن شاء الله تعالی.

 

۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۵:۰۴
خدیجه خاوری